- Binary - یک سیستم عددی که فقط از دو مقدار 0 و 1 استفاده میکند.
- bit - کوچکترین واحد داده در محاسبات دیجیتال، مقدار 0 یا 1.
- AND - یک عملگر منطقی که فقط زمانی خروجی 1 میدهد که هر دو ورودی 1 باشند.
- OR - یک عملگر منطقی که اگر حداقل یکی از ورودیها 1 باشد، خروجی 1 میدهد.
- XOR - یک عملگر منطقی که اگر دقیقاً یکی از ورودیها 1 باشد، خروجی 1 میدهد.
- NOT - یک عملگر منطقی که مقدار ورودی را معکوس میکند (0 به 1 و 1 به 0).
- ASCII - کد استاندارد آمریکایی برای تبادل اطلاعات، نمایش کاراکترها با مقادیر دودویی.
- Binary Position - موقعیت هر بیت در یک عدد دودویی که ارزش آن را تعیین میکند.
- Connectionless - ارتباطی که بدون نیاز به ایجاد و نگهداری یک جلسه ارتباطی برقرار میشود.
- Connection-oriented - ارتباطی که شامل ایجاد، نگهداری و خاتمه یک جلسه ارتباطی است.
- Baseband - روشی برای انتقال داده که از کل پهنای باند یک کانال برای یک سیگنال استفاده میکند.
- Broadband - فناوری انتقال داده که از پهنای باند تقسیمشده برای ارسال چندین سیگنال همزمان استفاده میکند.
- Narrowband - ارتباطی که از پهنای باند باریک برای انتقال داده استفاده میکند.
- Windowing - تکنیکی در انتقال داده برای کنترل جریان بستهها و جلوگیری از ازدحام.
- Segmentation - تقسیم دادههای بزرگ به بستههای کوچکتر برای انتقال شبکهای.
- Segment number - شمارهای که به هر بخش داده اختصاص داده میشود تا ترتیب آن حفظ شود.
- Sequence Number - عددی که ترتیب بستههای داده را در یک انتقال مشخص میکند.
- Medium - محیطی که از طریق آن دادهها منتقل میشوند (مانند کابل، هوا یا فیبر نوری).
- Hierarchically - سازماندهی اطلاعات یا دستگاهها به صورت سلسلهمراتبی.
- Hub and Spoke - مدل ارتباطی که در آن یک هاب مرکزی چندین گره را متصل میکند.
- Propaganda - اطلاعات جهتدار برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی.
- Coaxial cable - کابلی با مغزی رسانا و شیلد محافظ برای کاهش تداخل.
- Twisted Pair cable - کابلی شامل دو سیم به هم تابیده برای کاهش نویز.
- optical-fiber cable - کابلی که از نور برای انتقال داده با سرعت بالا استفاده میکند.
- USB Universal Serial Bus - استاندارد اتصال برای انتقال داده و برق بین دستگاهها.
- Serial Cable - کابلی برای انتقال داده به صورت سریال بین دستگاهها.
- Rollover Cable - کابلی که معمولاً برای اتصال به کنسول دستگاههای شبکه استفاده میشود.
- Ethernet Cable - کابلی برای اتصال دستگاههای شبکه در یک LAN.
- Crossover Cable - کابلی برای اتصال مستقیم دو دستگاه شبکه بدون نیاز به سوئیچ.
- Flat Cable - کابلی با ساختار صاف که برای نصب آسان در محیطهای خاص استفاده میشود.
- Vampire Tap - اتصالی که برای ضربه زدن به کابل ضخیم اترنت و ایجاد اتصال جدید استفاده میشود.
- T Connector - اتصالی به شکل T که در شبکههای قدیمی مانند اترنت ضخیم استفاده میشود.
- Network Devices - دستگاههایی که برای ارتباط و مدیریت شبکه استفاده میشوند.
- Network Connectors - کانکتورهایی که برای اتصال کابلهای شبکه به دستگاهها استفاده میشوند.
- Network Cables - کابلهایی که برای انتقال داده بین دستگاههای شبکه استفاده میشوند.
- ISDN - شبکه دیجیتال خدمات یکپارچه، فناوری مخابراتی برای انتقال صدا و داده.
- PSTN - شبکه تلفنی عمومی سوئیچشده، سیستم سنتی تلفن ثابت.
- Topology - ساختار فیزیکی یا منطقی اتصال دستگاههای شبکه.
- Mesh - توپولوژی که در آن هر دستگاه به چندین دستگاه دیگر متصل است.
- Bus - توپولوژی شبکهای که همه دستگاهها به یک کابل مشترک متصل هستند.
- Star - توپولوژی که در آن همه دستگاهها به یک نقطه مرکزی متصلاند.
- Ring - توپولوژی که در آن دستگاهها به صورت دایرهای به هم متصلاند.
- Token Ring - پروتکل شبکهای که از یک توکن برای کنترل انتقال داده در یک حلقه استفاده میکند.
- Token - یک بسته دادهای ویژه که برای کنترل دسترسی در برخی توپولوژیهای شبکه استفاده میشود.
- FDDI - یک استاندارد شبکه فیبر نوری که از توپولوژی حلقه دوتایی استفاده میکند.
- ATM - فناوری انتقال داده که دادهها را به سلولهای کوچک 53 بایتی تقسیم میکند.
- Frame Relay - پروتکل شبکهای برای انتقال داده در شبکههای WAN.
- Frame Relay Protocols - مجموعهای از استانداردها برای ارتباط در شبکههای Frame Relay.
- MHz - مگاهرتز، واحد اندازهگیری فرکانس معادل یک میلیون سیکل در ثانیه.
- GHz - گیگاهرتز، واحد اندازهگیری فرکانس معادل یک میلیارد سیکل در ثانیه.
- Stream - جریان پیوسته دادهها که به صورت پیوسته ارسال و دریافت میشود.
- Data Stream - جریان دادهای که بین دو دستگاه منتقل میشود.
- Multimedia Stream - جریان دادهای شامل صوت، تصویر و ویدیو که به صورت همزمان منتقل میشود.
- Bandwidth - مقدار حداکثری دادهای که میتواند در یک مسیر شبکه منتقل شود.
- Clock Rate - سرعت پردازش یا انتقال داده در یک دستگاه دیجیتال بر حسب هرتز.
- CSU - واحد سرویس کانال که سیگنالهای دیجیتال را برای شبکههای مخابراتی آماده میکند.
- DSU - واحد سرویس داده که سیگنالهای دیجیتال را بین شبکههای مخابراتی و دستگاههای کاربر تبدیل میکند.
- DTE - تجهیزات پایانی داده، مانند رایانهها و روترها که دادهها را تولید و پردازش میکنند.
- DCE - تجهیزات پایانی ارتباطی که دادهها را از DTE دریافت و ارسال میکنند، مانند مودمها.
- Overflowing - حالتی که دادهها از ظرفیت یک بافر یا حافظه بیشتر شده و از بین میروند.
- Flowering - اصطلاحی که در برخی پروتکلها برای پخش یا گسترش دادهها در شبکه استفاده میشود.
- Flow Control - مکانیزمی برای کنترل نرخ ارسال داده بین فرستنده و گیرنده.
- Buffering - ذخیره موقت دادهها در حافظه برای جلوگیری از ناهماهنگی در پردازش.
- Negotiation - فرآیند تنظیم پارامترهای ارتباطی بین دو دستگاه در شبکه.
- Acknowledgement - پیام تأیید که دریافت موفق داده را به فرستنده اطلاع میدهد.
- Negative Acknowledgement - پیام خطا که نشاندهنده عدم دریافت صحیح داده است.
- MTU - حداکثر اندازه بسته دادهای که میتواند در یک شبکه منتقل شود.
- Maximum MTU Size - بزرگترین اندازه مجاز برای یک بسته داده در شبکه.
- Minimum MTU Size - کوچکترین اندازه مجاز برای یک بسته داده در شبکه.
- Three way handshake - فرایند سه مرحلهای برای برقراری یک ارتباط TCP.
- Synchronous - ارتباطی که در آن ارسال و دریافت داده با یک سیگنال زمانی هماهنگ میشود.
- Asynchronous - ارتباطی که در آن ارسال و دریافت داده بدون هماهنگی زمانی مشخص انجام میشود.
- Error recovery - فرایند تشخیص و اصلاح خطاهای انتقال داده.
- Jam signal - سیگنالی که هنگام تشخیص برخورد (Collision) در شبکه ارسال میشود.
- CSMA/CD - مکانیزم کنترل دسترسی به رسانه که در شبکههای اترنت برای جلوگیری از برخورد استفاده میشود.
- CSMA/CA - مکانیزم کنترل دسترسی که در شبکههای بیسیم برای جلوگیری از برخورد قبل از ارسال استفاده میشود.
- Loop - پدیدهای که در آن بستههای داده در یک مسیر حلقهای بیپایان گیر میکنند.
- TCP - پروتکل کنترل انتقال که ارتباطی مطمئن و دارای تأیید را بین دستگاهها فراهم میکند.
- UDP - پروتکل دیتاگرام کاربر که ارتباطی سریع ولی بدون تأیید را بین دستگاهها ارائه میدهد.
- Collision domain - ناحیهای در شبکه که در آن بستههای داده میتوانند با یکدیگر برخورد کنند.
- Duplexing - توانایی ارتباط دوطرفه در شبکه.
- Full Duplexing - ارسال و دریافت داده به صورت همزمان در هر دو جهت.
- Half Duplexing - ارسال و دریافت داده، اما فقط در یک جهت در هر لحظه.
- Checksum Checker - مکانیزمی برای بررسی صحت دادههای دریافتی.
- CFS - سیستم فایل توزیعشده که امکان دسترسی به دادهها را در چندین سیستم فراهم میکند.
- CRC - بررسی افزونگی چرخشی که برای تشخیص خطا در دادههای انتقالی استفاده میشود.
- SFC - به فرآیند اتصال خدمات شبکهای بهصورت زنجیرهای برای بهبود عملکرد و امنیت در معماریهای شبکه اشاره دارد.
- SFC - ابزاری در ویندوز است که برای اسکن و تعمیر فایلهای سیستمی آسیبدیده استفاده میشود.
- Hello packet - بستهای که برای تشخیص و نگهداری ارتباط بین دستگاههای شبکه ارسال میشود.
- Hello time - مدتزمان بین ارسال بستههای Hello در پروتکلهایی مانند STP.
- PDU - واحد دادهای پروتکل که بستهبندی اطلاعات را برای انتقال مشخص میکند.
- BPDU - واحد دادهای پروتکل که در STP برای تبادل اطلاعات توپولوژی شبکه استفاده میشود.
- Payload size - اندازه دادههای واقعی داخل یک بسته شبکه، بدون احتساب سربار.
- Maximum Payload Size - بیشترین مقدار دادهای که میتواند در یک بسته قرار گیرد.
- Minimum Payload Size - کمترین مقدار دادهای که میتواند در یک بسته قرار گیرد.
- Jitter - نوسان در تأخیر انتقال داده در شبکه.
- Latency - مدتزمانی که طول میکشد تا دادهها از مبدا به مقصد برسند.
- Trigger Update - ارسال بهروزرسانی فوری اطلاعات مسیریابی هنگام تغییر در توپولوژی شبکه.
- CDP - پروتکل کشف دستگاه سیسکو که برای تبادل اطلاعات بین تجهیزات سیسکو استفاده میشود.
- DHCP - پروتکلی برای اختصاص خودکار آدرسهای IP به دستگاههای شبکه.
- DHCP server - سروری که آدرسهای IP را به صورت خودکار به دستگاههای شبکه اختصاص میدهد.
- DHCP Client - دستگاهی که از DHCP Server آدرس IP دریافت میکند.
- DNS - سیستم نام دامنه که نام دامنهها را به آدرسهای IP ترجمه میکند.
- DNS Records - مجموعهای از دادهها که اطلاعات نام دامنه و آدرسهای مرتبط را ذخیره میکند.
- DNS Zone - بخشی از فضای نام دامنه که تحت مدیریت یک سرور DNS خاص قرار دارد و شامل رکوردهای مرتبط با دامنه است.
- ARP - پروتکلی برای تبدیل آدرسهای IP به آدرسهای MAC.
- RARP - پروتکلی که آدرس MAC را به آدرس IP متناظر تبدیل میکند.
- AAA - مکانیزمی برای احراز هویت، مجوزدهی و حسابرسی کاربران در شبکه.
- RADIUS - پروتکلی برای احراز هویت و مجوزدهی کاربران شبکه.
- Encapsulation - فرآیند بستهبندی دادهها در یک قالب خاص برای ارسال در شبکه.
- Type of Encapsulation - انواع روشهای بستهبندی داده در شبکه مانند PPP، HDLC، و GRE.
- Timestamp - برچسب زمانی که زمان ارسال یک بسته داده را مشخص میکند.
- Deadtime - زمانی که یک دستگاه قبل از حذف یک مسیر از جدول مسیریابی صبر میکند.
- Keep Alive - مکانیزمی برای بررسی فعال بودن یک اتصال شبکه.
- Periodic Update - ارسال بهروزرسانیهای دورهای برای جدولهای مسیریابی.
- Time of Periodic Update - زمانبندی مشخص برای ارسال بهروزرسانیهای دورهای.
- Hop - عبور یک بسته از یک روتر به روتر بعدی در مسیر مقصد.
- Hop Count - تعداد روترهایی که یک بسته قبل از رسیدن به مقصد از آنها عبور میکند.
- Switch Hop Count - تعداد سوییچهایی که یک بسته قبل از رسیدن به مقصد از آنها عبور میکند.
- Route Hop Count - تعداد روترهایی که یک مسیر از مبدا تا مقصد دارد.
- Distance Vector - الگوریتمی برای مسیریابی که بر اساس تعداد هابها مسیر بهینه را انتخاب میکند.
- Link state - الگوریتمی برای مسیریابی که وضعیت لینکها و توپولوژی کلی شبکه را در نظر میگیرد.
- Metric - معیاری برای ارزیابی بهترین مسیر مسیریابی.
- Cost - مقدار تخصیص داده شده به یک مسیر بر اساس سرعت و کارایی.
- Key Value - مقدار کلیدی که در ذخیره و جستجوی دادهها استفاده میشود.
- Route - مسیری که دادهها برای رسیدن به مقصد طی میکنند.
- Static Route - مسیر ثابت و دستی که به صورت دستی در جدول مسیریابی تعریف میشود.
- IP - پروتکل اینترنت که آدرسدهی و مسیریابی را در شبکههای کامپیوتری انجام میدهد.
- RIP v1 - نسخه اول پروتکل مسیریابی RIP که از کلاسهای آدرس IP استفاده میکند.
- RIP v2 - نسخه دوم پروتکل RIP که از ماسک زیرشبکه پشتیبانی میکند.
- IGRP - پروتکل مسیریابی سیسکو که از متریکهای مختلف برای انتخاب مسیر استفاده میکند.
- EIGRP - پروتکل مسیریابی بهینهشده سیسکو که ترکیبی از Distance Vector و Link State است.
- OSPF - پروتکل مسیریابی Link-State که از الگوریتم Dijkstra استفاده میکند.
- IGP - پروتکلهای مسیریابی داخلی که درون یک سیستم مستقل کار میکنند.
- EGP - پروتکلهای مسیریابی خارجی که بین سیستمهای مستقل استفاده میشوند.
- BGP - پروتکل مسیریابی اینترنتی که بین سیستمهای مستقل برای مسیریابی جهانی استفاده میشود.
- ISIS - پروتکل مسیریابی Link-State که در شبکههای بزرگ استفاده میشود.
- AS - یک سیستم مستقل شامل مجموعهای از روترها و شبکهها که تحت یک سیاست مسیریابی مشترک عمل میکنند.
- Subnetting - تقسیم یک شبکه بزرگ به چندین زیرشبکه کوچکتر.
- Subnet mask IP - مقدار مورد استفاده برای شناسایی بخش شبکه و هاست در یک آدرس IP.
- CIDR IP Prefix - روش آدرسدهی که به جای کلاسهای IP از پیشوند استفاده میکند.
- Gateway - دستگاهی که ارتباط بین دو شبکه مختلف را فراهم میکند.
- Default Route - مسیر پیشفرضی که برای ارسال دادهها به مقصدهای ناشناخته استفاده میشود.
- Proxy - سروری که بهعنوان واسطه بین کاربر و اینترنت عمل میکند.
- MAC - آدرس فیزیکی اختصاصی یک دستگاه شبکه.
- VLAN - شبکه محلی مجازی که تقسیمبندی منطقی یک شبکه فیزیکی را فراهم میکند.
- Trunking - تکنیکی برای انتقال چندین VLAN از طریق یک لینک فیزیکی.
- Tunneling - فرایند انتقال دادهها از طریق یک شبکه دیگر به صورت امن.
- VTP - پروتکل سیسکو برای مدیریت و توزیع اطلاعات VLAN در یک شبکه.
- DTP - پروتکل سیسکو برای مذاکره و تنظیم خودکار مد اینترفیسهای سوئیچ در یک شبکه.
- ICMP - پروتکلی برای ارسال پیامهای کنترلی و خطایابی در شبکه.
- Echo - پیام تستی که برای بررسی دسترسی یک دستگاه در شبکه ارسال میشود.
- Echo-send - ارسال پیام Echo برای بررسی ارتباط با یک دستگاه.
- Echo-request - درخواست بررسی دسترسی یک دستگاه در شبکه.
- Echo-reply - پاسخ به یک درخواست Echo برای تأیید دسترسی.
- Ping - ابزاری برای بررسی دسترسی و میزان تأخیر در ارتباط شبکه.
- Timeout - زمانی که بعد از آن یک درخواست بیپاسخ در نظر گرفته میشود.
- Unreachable - وضعیتی که در آن یک مقصد در شبکه قابل دسترسی نیست.
- Trace - فرایند دنبال کردن مسیر یک بسته در شبکه برای تحلیل مشکلات ارتباطی.
- Track - نظارت بر دادهها یا مسیرهای ارتباطی برای تحلیل عملکرد شبکه.
- Physical Port - یک پورت سختافزاری روی دستگاههای شبکه برای اتصال کابلها.
- Module - یک واحد سختافزاری یا نرمافزاری که قابلیتهای خاصی را اضافه میکند.
- Number Of IP Port - تعداد پورتهای منطقی مورد استفاده برای ارتباطات شبکهای.
- Packet loss - از بین رفتن بستههای داده در طول مسیر انتقال.
- Packet lost - بستهای که در حین انتقال به مقصد نرسیده است.
- Drop - حذف یک بسته از جریان دادهها به دلیل خطا یا سیاستهای امنیتی.
- Discard - نادیده گرفتن یا حذف بستهها بدون ارسال به مقصد.
- QoS - تضمین کیفیت سرویس برای اولویتبندی بستههای مهم.
- ToS - مشخصهای در هدر IP برای تعیین نوع سرویس و اولویتبندی بستهها.
- Streaming - ارسال دادهها بهصورت پیوسته برای پخش زنده یا رسانهای.
- Signaling - تبادل اطلاعات کنترلی برای برقراری یا مدیریت ارتباطات شبکه.
- Binary - سیستم عددی دودویی که فقط از ۰ و ۱ تشکیل شده است.
- Decimal - سیستم عددی دهدهی که از اعداد ۰ تا ۹ استفاده میکند.
- Hexadecimal - سیستم عددی مبنای ۱۶ که شامل ۰-۹ و A-F است.
- Analog - سیگنالهای پیوستهای که مقادیر مختلفی را نشان میدهند.
- Fault Tolerance Redundancy - افزونگی برای تحمل خرابی و افزایش پایداری سیستم.
- Variance - تغییرات و نوسانات در میزان تأخیر شبکه.
- Load Balancing Variance - توزیع متغیر بار ترافیک در چندین مسیر یا سرور.
- Data at Rest - دادههایی که بهصورت ثابت و ذخیرهشده باقی میمانند.
- Data at Motion - دادههایی که در حال انتقال از یک نقطه به نقطه دیگر هستند.
- CDN - شبکهای از سرورها برای ارائه سریعتر محتوای اینترنتی.
- STP - پروتکل درخت پوشا که از ایجاد حلقه در شبکه جلوگیری میکند.
- STP Pruning - بهینهسازی STP برای جلوگیری از ارسال غیرضروری دادهها.
- Rapid STP - نسخه بهبودیافته STP که زمان همگرایی را کاهش میدهد.
- Hub - دستگاه شبکه که دادهها را به همه پورتها ارسال میکند.
- Bridge - دستگاهی که دو بخش شبکه را به هم متصل میکند.
- Repeater - دستگاهی که سیگنالهای شبکه را تقویت و بازنشر میکند.
- Router - دستگاهی که بستهها را بین شبکههای مختلف مسیریابی میکند.
- Switch - دستگاهی که بستهها را به پورت مقصد مشخص هدایت میکند.
- Bridge Table - جدولی که آدرسهای MAC متصل به هر پورت را ذخیره میکند.
- Switch Table - جدولی در سوییچ که آدرسهای MAC و پورتهای متناظر را نگه میدارد.
- Route Table - جدول مسیریابی که مسیرهای مختلف را برای ارسال بستهها مشخص میکند.
- CAM Table - جدولی که در سوییچ برای ذخیره آدرسهای MAC استفاده میشود.
- NVRAM - حافظهای که اطلاعات دائمی مانند تنظیمات روتر را ذخیره میکند.
- NVRAM Table - جدول ذخیره شده در NVRAM که پیکربندیهای سیستم را نگه میدارد.
- POST - تست خودکار سختافزار هنگام راهاندازی دستگاه.
- RAM - حافظه موقتی که پردازشهای جاری را ذخیره میکند.
- CPU - پردازنده مرکزی که وظایف پردازشی را در دستگاه انجام میدهد.
- ROM - حافظه فقط خواندنی که دادههای دائمی سیستم را نگه میدارد.
- Running Configuration - تنظیماتی که در حال حاضر در دستگاه اجرا شدهاند.
- Mini ROM - نسخه کوچکشده حافظه ROM که برای راهاندازی سیستم استفاده میشود.
- Flash Memory - نوعی حافظه غیرفرار که برای ذخیره سیستمعامل و تنظیمات استفاده میشود.
- EEPROM - حافظه قابل برنامهریزی الکترونیکی که اطلاعات را بهطور دائمی ذخیره میکند.
- Configuration Register - مقدار عددی که تنظیمات بوت دستگاه را تعیین میکند.
- Port Route - مسیری که از طریق یک پورت مشخص در دستگاه انجام میشود.
- Port Switch - پورتی روی یک سوییچ که دستگاههای شبکه را متصل میکند.
- Backup - نسخهای از دادهها برای بازیابی در صورت از دست رفتن اطلاعات اصلی.
- Designated Backup - نسخه پشتیبان مشخصشده برای جایگزینی در مواقع ضروری.
- Priority - سطح اهمیت یک بسته یا دستگاه در شبکه.
- Neighbor - دستگاههای مجاور در یک شبکه که با هم ارتباط دارند.
- Neighborhood - مجموعهای از دستگاههای همسایه در یک شبکه.
- Leased Line - خط ارتباطی اختصاصی که بین دو نقطه اجاره داده میشود.
- ISP - ارائهدهنده خدمات اینترنت که دسترسی به شبکه را فراهم میکند.
- Public IP - آدرسی که در اینترنت قابل مشاهده و دسترسی است.
- Private IP - آدرسی که برای شبکههای داخلی استفاده میشود.
- Wildcard Mask - ماسک خاصی که در ACLها و OSPF برای تطبیق آدرسها استفاده میشود.
- Transparency - ویژگیای که عملکرد داخلی سیستم را از کاربران مخفی نگه میدارد.
- Transparency Switch - سوییچی که بدون تغییر در بستههای داده عمل میکند.
- Packet Switch - دستگاهی که بستههای داده را بر اساس آدرس مقصد مسیریابی میکند.
- Cell Switch - دستگاهی که دادهها را به صورت سلولهای کوچکتر تقسیم و ارسال میکند.
- Circuit Switch - روشی برای ایجاد یک مسیر اختصاصی برای ارتباط در شبکه.
- Dedicated Switch - سوییچی که برای یک وظیفه یا شبکه خاص اختصاص داده شده است.
- Fragment Free - تکنیکی برای بررسی بستهها قبل از ارسال برای کاهش خطاها.
- Store and Forward - مکانیزمی که دادهها را قبل از ارسال کاملاً ذخیره و بررسی میکند.
- Cut Through - مکانیزمی که بستهها را بدون ذخیره کامل، مستقیماً ارسال میکند.
- Round Robin - روش تخصیص منابع به صورت چرخشی بین کاربران یا پردازشها.
- ACL Standard Extended Permit Deny Number of ACL - لیستی از قوانین برای کنترل دسترسی در شبکه.
- ACL explicit Implicit - قوانین ACL که بهطور مشخص یا ضمنی تعریف شدهاند.
- Binding - ارتباط دادن یک آدرس IP به یک آدرس MAC یا اطلاعات دیگر.
- Plan - استراتژی و طرحبندی برای طراحی و مدیریت شبکه.
- BACK TO BACK Connectivity - اتصال مستقیم دو دستگاه بدون واسطه.
- Flat Network - شبکهای بدون سلسلهمراتب و تقسیمبندی که همه دستگاهها در یک سطح قرار دارند.
- Backbone Layer - لایهای مرکزی که ارتباط بین بخشهای مختلف شبکه را فراهم میکند.
- Core Layer - لایه اصلی در مدل شبکه که وظیفه انتقال پرسرعت دادهها را دارد.
- Access layer - لایهای که کاربران و دستگاهها را به شبکه متصل میکند.
- Distribution layer - لایهای که ارتباط بین لایه دسترسی و هسته را برقرار میکند.
- Autonomous System AS - مجموعهای از شبکهها که تحت مدیریت یک نهاد عمل میکنند.
- SSH - پروتکل امن برای مدیریت و دسترسی به دستگاههای شبکه از راه دور.
- SNMP - پروتکلی برای مدیریت و نظارت بر دستگاههای شبکه.
- NTP - پروتکلی برای هماهنگسازی زمان در دستگاههای شبکه.
- Flooding - ارسال بستهها به تمام پورتهای شبکه برای یافتن مسیر مناسب.
- Storm - حجم زیادی از ترافیک که باعث اختلال در شبکه میشود.
- Man-in-the-middle - حملهای که در آن مهاجم بین دو طرف ارتباط قرار میگیرد.
- Unicast - ارسال دادهها از یک دستگاه به یک دستگاه دیگر در شبکه.
- Broadcast - ارسال دادهها به تمام دستگاههای موجود در یک شبکه.
- Multicast - ارسال دادهها به گروهی از دستگاهها در یک شبکه.
- Anycast - ارسال دادهها به نزدیکترین گره در یک گروه خاص.
- Port guard - مکانیزمی برای حفاظت از پورتهای شبکه در برابر حملات.
- BPDU guard - ویژگیای که از ارسال BPDU غیرمجاز در شبکه جلوگیری میکند.
- Route guard - ویژگیای که از تبلیغ مسیرهای مخرب در شبکه جلوگیری میکند.
- Snooping - نظارت و جمعآوری غیرمجاز اطلاعات در شبکه.
- Spoofing - جعل هویت برای فریب دستگاههای شبکه.
- Scan - بررسی شبکه برای یافتن آسیبپذیریها و دستگاههای متصل.
- Footprinting - جمعآوری اطلاعات درباره یک شبکه برای انجام حملات احتمالی.
- Mirror - کپی کردن ترافیک شبکه برای نظارت و تحلیل.
- Port Security - قابلیت محدود کردن دسترسی به پورتهای سوئیچ بر اساس آدرس MAC برای افزایش امنیت.
- NAT - تبدیل آدرسهای شبکه خصوصی به آدرسهای عمومی برای دسترسی به اینترنت.
- PAT - ترجمه آدرس پورت که چندین دستگاه شبکه داخلی را با یک آدرس عمومی شبیهسازی میکند.
- NAT pool - مجموعهای از آدرسهای IP عمومی که برای ترجمه آدرس داخلی به خارجی استفاده میشود.
- PAT Pool - مجموعهای از پورتهای قابل استفاده برای تبدیل آدرسهای داخلی به خارجی در پروتکل PAT.
- NAT Static - ترجمه ایستا که یک آدرس IP داخلی را به یک آدرس IP عمومی خاص مرتبط میکند.
- NAT Inside outside - نحوه مسیریابی بستهها از داخل شبکه به خارج یا برعکس با استفاده از NAT.
- PAT Inside outside - ترجمه آدرس و پورت برای دستگاههای داخل شبکه به بیرون و برعکس.
- VPN - شبکه خصوصی مجازی که از طریق اینترنت به شبکههای خصوصی متصل میشود.
- Cisco TrustSec - فریمورکی از Cisco برای امنیت دسترسی به شبکه بر اساس هویت و موقعیت.
- Cisco Identity Services Engine ISE - پلتفرم Cisco برای مدیریت و احراز هویت دسترسی به شبکه.
- Cisco Firepower - دستگاه امنیتی Cisco برای حفاظت از شبکهها در برابر تهدیدات و حملات.
- SSID - شناسه سرویس شبکه بیسیم که شبکههای Wi-Fi را شناسایی میکند.
- BSSID - شناسه پورتهای بیسیم که به هر نقطه دسترسی در شبکه Wi-Fi اختصاص دارد.
- ESSID - شناسه شبکه بیسیم گسترشیافته که به شبکههای Wi-Fi بزرگتر و یکپارچه تعلق دارد.
- MSISDN - شماره شناسایی سرویسدهنده برای ارتباطات مخابراتی در شبکههای موبایل.
- Shifting Area - منطقهای در شبکه که وظیفه انتقال دادهها را به بخشهای دیگر بر عهده دارد.
- LAP - نقطه دسترسی بیسیم سبک (Lightweight Access Point) که بهطور معمول برای شبکههای سازمانی استفاده میشود.
- WLAP - نقطه دسترسی شبکه محلی بیسیم که معمولاً برای اتصال به شبکههای بیسیم استفاده میشود.
- LAPB - یک پروتکل تعادلی برای ارتباطات در شبکههای بیسیم که به تعادل در ارسال و دریافت دادهها کمک میکند.
- Radius Server - سروری که برای احراز هویت و مدیریت دسترسی در شبکههای بزرگ استفاده میشود.
- Backup methods Feeder and Receiver Baseline - روشهای پشتیبانگیری که شامل خوراکدهی و دریافت اطلاعات بهطور پایهای میشود.
- Advertising Advertisements - تبلیغاتی که به کاربران شبکه برای معرفی خدمات و منابع ارسال میشود.
- OSI Layers - مدل هفت لایهای برای معماری شبکه که شامل لایههای فیزیکی تا لایه کاربردی است.
- IP - پروتکل اینترنت که برای آدرسدهی و مسیریابی بستههای داده در شبکهها استفاده میشود.
- TCP/IP - پروتکل مجموعهای از پروتکلها که برای ارتباطات داده در اینترنت و شبکههای مشابه استفاده میشود.
- Header IP - قسمت ابتدایی بسته داده IP که شامل اطلاعات مربوط به مسیریابی است.
- LLC Layer 2 - لایه مدیریت ارتباطات لینک (Logical Link Control) در مدل OSI که وظیفه مدیریت و کنترل خطاها را دارد.
- Trailer IP - اطلاعاتی که در انتهای بستههای داده IP برای تشخیص پایان بسته قرار میگیرد.
- Full class IP - یک آدرس IP که بهطور کامل طبق کلاسهای استاندارد (A، B، C) تنظیم شده است.
- Classless IP - آدرسهای IP که نیازی به تقسیمبندی طبق کلاسهای استاندارد ندارند.
- Supernet - شبکهای که ترکیبی از چندین زیرشبکه برای گسترش دسترسی است.
- Superuser Network IP - آدرس شبکهای که در آن کاربر دارای بالاترین سطح دسترسی است.
- Network ID IP - شناسه شبکهای که برای شناسایی شبکه خاص در یک آدرس IP استفاده میشود.
- USER ID Network - شناسهای برای کاربران شبکه که برای شناسایی هر فرد در یک شبکه خاص استفاده میشود.
- HOST ID - شناسه دستگاه یا میزبان در یک شبکه که با آدرس IP منحصر به فرد شناسایی میشود.
- VLSM - روش تقسیمبندی شبکه که اجازه میدهد طول زیرشبکه بهطور انعطافپذیر تنظیم شود.
- Route Summary - خلاصهای از مسیرهای مختلف شبکه بهمنظور سادهسازی مسیریابی.
- Summary IP - خلاصهای از آدرسهای IP بهمنظور کاهش پیچیدگی جدول مسیریابی.
- IP v4 - نسخه چهارم پروتکل اینترنت که آدرسدهی 32 بیتی را برای شبکهها فراهم میآورد.
- IP V6 - نسخه ششم پروتکل اینترنت که از آدرسدهی 128 بیتی برای رفع محدودیتهای نسخه 4 استفاده میکند.
- Standalone - دستگاه یا شبکهای که بهطور مستقل و بدون نیاز به اتصال به دیگر سیستمها عمل میکند.
- Fragment Topology - توپولوژی شبکهای که در آن بستههای داده به بخشهای کوچکتر تقسیم میشوند.
- Fragment MTU - حداکثر واحد انتقال داده در شبکه که برای تقسیمبندی دادهها به قسمتهای کوچکتر استفاده میشود.
- Bypass - راهی برای عبور از یک بخش خاص از شبکه یا سیستم.
- Poison Poison Reverse - الگوریتمی برای جلوگیری از حلقههای مسیریابی در شبکههای Distance Vector.
- TTL - زمان زندگی یک بسته داده که مشخص میکند بسته تا چه زمانی میتواند در شبکه باقی بماند.
- Congestion - شرایطی که در آن شبکه شلوغ میشود و انتقال دادهها کند میشود.
- MTU Segmentation - فرآیندی که در آن بستههای داده بزرگ به بخشهای کوچکتر تقسیم میشوند تا بتوانند از شبکه عبور کنند.
- MTU Fragmentation - تقسیم بستههای داده بزرگ به قطعات کوچکتر برای عبور از مسیرهای مختلف شبکه.
- Topology Segmentation - تقسیم توپولوژی شبکه به بخشهای مختلف بهمنظور بهبود کارایی و مقیاسپذیری.
- Availability Network - دسترسیپذیری شبکه بهعنوان عاملی برای ارزیابی پایداری و عملکرد آن.
- Stability Network - پایداری شبکه بهطور کلی برای تأمین عملکرد مستمر و بدون اختلال.
- Reliability Network - قابلیت اطمینان شبکه برای ارائه سرویسهای صحیح و مستمر.
- Scalability Network - توانایی شبکه برای گسترش و اضافه کردن منابع بهمنظور پشتیبانی از نیازهای بیشتر.
- Encryption Type of Encryption - نوع الگوریتمهای رمزنگاری که برای حفاظت از دادهها در شبکه استفاده میشود.
- Switch Listening - فرآیندی که در آن سوئیچ منتظر دریافت فریمها از شبکه است.
- Switch Learning - فرآیندی که در آن سوئیچ آدرسهای MAC موجود در شبکه را یاد میگیرد.
- Switch Forwarding - فرآیندی که در آن سوئیچ بستههای داده را به مقصد ارسال میکند.
- Switch Blocking - فرآیندی که در آن سوئیچ موقتاً یک مسیر را مسدود میکند تا از ایجاد حلقههای مسیریابی جلوگیری شود.
- Really Restriction Protect - روشهای امنیتی برای جلوگیری از دسترسیهای غیرمجاز به شبکه.
- STP PVST - پروتکل درخت پوشا با روشی متغیر (Per VLAN Spanning Tree) برای جلوگیری از حلقهها در شبکههای اترنت.
- Overlapping - زمانی که دو شبکه یا دستگاهها در یک فضای مشابه بهطور همپوشانی عمل میکنند.
- DATA - دادهها یا اطلاعاتی که در شبکهها انتقال مییابند.
- PACKET - واحدی از دادهها که در شبکههای دیجیتال انتقال مییابد.
- FRAME - واحدی از دادهها که در لایه پیوند داده شبکه ارسال میشود.
- SEGMENT - واحد تقسیمبندی دادهها در لایه انتقال برای ارسال به مقصد.
- DATAGRAM - بسته دادهای که در شبکههای غیرمتصل مانند UDP ارسال میشود.
- TCP/IP Layers - لایههای مختلف مدل TCP/IP که مسئول مسیریابی، انتقال و پردازش دادهها در شبکه هستند.